Tuesday, August 21, 2012

Ketupat Nasi vs Nasi Impit

Tajuk entri ni je dah jelas. Haaa...nampak? 
Dia sebenarnya tradisional vs moden. 
Antara ketupat nasi dan nasi impit yang mana menjadi santapan korang di hari lebaran ni? Kalau sebut ketupat nasi tu jangan pandai nak makan je. Maksud aku dari segi kesanggupan korang nak makan dan anyam sekali. haha! 
Kalau aku terus terang aku prefer ketupat nasi. 

Walaupun kat kedai banyak jenis ketupat segera yang dijual aku tetap dengan ketupat nasi. Ketupat nona lah ketupat segera adabi lah dan macam macam kat pasaraya aku tengok. Semua berebut rebut orang buat sales sekarang ni.
 Tapi kalau orang buat open house aku beli yang ni jugak sebab tak larat nak anyam beratus biji. Mahu dari pagi ke malam aku dok anyam je kang. Tak jadi keje mak. hahaha!

Hasil tangan aku dari petang ke malam...kekeke!

Tapi untuk raya kali ni sekali lagi aku turun padang untuk sama sama membanting tulang menganyam ketupat.  
Tapi setiap kali raya aku lost. Hahaha! Lost apa? Lost nak menganyam lerrr..tapi demi mempertahankan warisan zaman berzaman, warisan nenek moyang kita aku belajar balik. Thank you ibu. Muahhhh! Alhamdulillah aku ingat step anyam balik. hehehe! 


Tapi takpe yang penting siap ketupat untuk ayah masak. 
Bab bab ketupat ni memang special request dari ayah every year. So dia pon turun padang memasak ketupat untuk kami. Hopefully, tradisi menganyam ketupat ni kekal sampai bila bila. Walaupun zaman kian moden dan segera Inshaallah ketupat nasi takkan dilupakan.


Bicarasikacamata : Dari zaman arwah nenek aku lagi aku dah belajar anyam ketupat. 

No comments:

.::abOut mE::.

My photo
Putrajaya, Malaysia
im nobody

.::Let's check this out::.

Hello there! Let me intro myself first. Dalam ic nama aku NUR ASILAH SUHAIMI but everyone out there call me shila. Lately, i found out yang aktiviti berblogging ni sangat sesuai dengan jiwa aku sekarang. Kalau sebelum ni aku lagi prefer berfacebooking but sekarang ni aku takde jiwa la kat FB tu. Drop by pon kejap-kejap je...hehe!

Dalam mencari diri sendiri ni banyak perkara baru yang aku jumpa. Mungkin dengan menulis di sini aku rasa puas dengan diri aku yang selama ni kelam mencari konklusi. Kerana secara lisannya, mungkin aku agak sukar untuk meluahkan kata-kata. Segala rasa yang dialami akan dicoretkan di sini untuk kepuasan diri dan tatapan bersama. Bingkisan mereka juga amatlah dihargai. Konklusinya, dengan rasa rendah diri saya mengalu-alukan ketibaan dan perkongsian rasa anda ke halaman ini.